Gimnastyka korekcyjna
Prawidłowy rozwój dziecka jest dla każdego rodzica sprawą nadrzędną. Rodzice starają się od pierwszych chwil życia dziecka stworzyć mu jak najlepsze warunki dla rozwoju. Jednym z najważniejszych bodźców rozwojowych jest ruch. Aktywność ruchowa pozwala dziecku na poznawanie otoczenia, opanowanie nowych umiejętności, nawiązywanie kontaktów z innymi dziećmi. Ruch jest podstawowym wskaźnikiem rozwoju i zdrowia - przyczynia się w ogromnej mierze do wzmocnienia odporności organizmu dziecka. Troska o zapewnienie dziecku odpowiedniej ilości wszechstronnego ruchu jest działaniem na rzecz szeroko rozumianego zdrowia dziecka - fizycznego, psychicznego i społecznego. Jednym z podstawowych elementów wpływających na zdrowy i harmonijny rozwój dziecka jest prawidłowa postawa ciała. Należy więc, wspierać i kierować aktywnością ruchową dziecka w wieku przedszkolnym w taki sposób, aby przeciwdziałać pogłębianiu się stwierdzonym przez specjalistów wadom w postawie ciała i wyrównywać odchylenia fizjologiczne.
Założeniem gimnastyki korekcyjnej jest korekcja istniejących wad i wyrabianie nawyku prawidłowej postawy. W ćwiczeniach korekcyjnych należy zwrócić uwagę na podnoszenie wydolności układu krążenia, oddechowego oraz regulacje procesów przemiany materii. Stosowanie określonych ćwiczeń uzależnione jest od rodzaju wad postawy.
Ćwiczenia korekcyjne dzielą się na podstawowe grupy:
- ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha;
- ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu;
- ćwiczenia rozciągające mięśnie piersiowe;
- ćwiczenia zwiększające ruchliwość odcinkowa kręgosłupa;
- ćwiczenia zwiększające ruchliwość w stawach barkowych i biodrowych;
- ćwiczenia przeciw płaskostopiu;
- ćwiczenia oddechowe.
Zanim przystąpimy do ćwiczeń należy przygotować sobie miejsce, które powinno być przewietrzone o temperaturze nie niższej niż pokojowa, można ćwiczyć na dworze, jeśli jest ciepło. Ćwiczenia należy wykonywać na macie, kocu, podłodze lub dywanie, najlepiej 3 – 4 razy w tygodniu. Przed ćwiczeniami należy przygotować strój gimnastyczny, tzn. krótkie spodenki, nie krępujące ruchów oraz bluzkę z krótkim rękawem. Ćwiczenia należy wykonywać w obecności rodziców lub opiekunów, którzy korygują postawę dziecka i zapewniają bezpieczeństwo.
Objaśnienia skrótów i terminologii:
- RR – ramiona
- NN – nogi
- N - noga
- PW – pozycja wyjściowa
- T – tułów
- PN – prawa noga
- LN – lewa noga
Poniżej przedstawiam przykładowe zestawy ćwiczeń korekcyjnych dostosowanych do poszczególnych wad.
Zestaw korekcyjnych ćwiczeń domowych przeciw skoliozie.
- Kilka kroków marszu w wysokim wspięciu na palcach, kilka kroków swobodnego chodu.
- Stanie z rękoma splecionymi na szyi, łokcie mocno odwiedzione w tył, głowa prosto, marsz na palcach.
- Stanie przodem w odległości około 12 cm od ściany, RR wyciągnięte w górę w przód, dłonie oparte o ścianę. Maksymalne wyciąganie RR w górę, dłonie oparte o ścianę, stopy cały czas w kontakcie z podłożem.
- W klęku podpartym (klęk, ręce oparte o podłoże) naprzemianstronny wznos R i N.
- Siad skrzyżny ręce na kolanach najlepiej z oparciem pleców, np. o ścianę – wznos RR przodem w górę – wdech, powrót RR na kolana – powolny wydech (wdech nosem, wydech buzią).
- Siad prosty podparty (nogi proste, ręce na podłodze za plecami) na wysokości kolan, z boku leży przedmiot, np. klocek - przenoszenie prostych NN ponad klockiem z jednej strony na drugą.
- Siad skrzyżny, dłonie splecione na czubku głowy, łopatki i łokcie ściągnięte – wypychanie głową dłoni do góry.
- Leżenie przodem (na brzuchu), RR ugięte pod czołem, naprzemienne unoszenie prostych NN w górę.
- Leżenie tyłem (na plecach) RR proste wyciągnięte za głową przytrzymywane przez rodzica, NN ugięte w stawach biodrowych i kolanowych – przechylanie NN w prawo i w lewo z dotknięciem podłogi.
- Leżenie przodem na kocyku – jazda na brzuchu przez odpychanie się dłońmi od podłoża.
Zestaw korekcyjnych ćwiczeń domowych przeciw płaskostopiu i stopom płasko - koślawym.
- Chodzenie na zmianę na palcach i na piętach.
- W staniu, ściąganie palcami chusteczki, raz lewą, raz prawa stopą.
- Chód z wysokim unoszeniem kolan i równoczesnym zginaniem palców (palce idą w kierunku podłogi).
- Leżenie tyłem (na plecach) z kolanami rozchylonymi na zewnątrz, stopy zwrócone podeszwowo do siebie-„bicie brawa”.
- Zwijanie gazety palcami stóp.
- Rwanie gazety palcami stóp i wrzucanie podartych kawałków do pojemników.
- Leżenie tyłem (na plecach), toczenie piłki po ścianie stopami.
- W siadzie skulnym (siad, nogi ugięte), chwyt piłki stopami skierowanymi podeszwowo do siebie, przejście do leżenia tyłem i chwyt piłki w dłonie.
- W leżeniu tyłem – rowerek.
- Siad o NN ugiętych z kolanami rozchylonymi na zewnątrz, podeszwy stóp stykają się ze sobą, dłonie obejmują grzbiety stóp, rozchylanie kolan łokciami na zewnątrz z niewielkim opadem T w przód.
Opracowała: Joanna Karpińska