Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Gimnastyka korekcyjna

Gimnastyka korekcyjno – kompensacyjna

Prawidłowy rozwój dziecka jest dla każdego rodzica sprawą nadrzędną. Rodzice starają się od pierwszych chwil życia dziecka stworzyć mu jak najlepsze warunki dla rozwoju. Jednym z najważniejszych bodźców rozwojowych jest ruch. Aktywność ruchowa pozwala dziecku na poznawanie otoczenia, opanowanie nowych umiejętności, nawiązywanie kontaktów z innymi dziećmi. Ruch jest podstawowym wskaźnikiem rozwoju i zdrowia - przyczynia się w ogromnej mierze do wzmocnienia odporności organizmu dziecka. Troska o zapewnienie dziecku odpowiedniej ilości wszechstronnego ruchu jest działaniem na rzecz szeroko rozumianego zdrowia dziecka - fizycznego, psychicznego i społecznego. Jednym z podstawowych elementów wpływających na zdrowy i harmonijny rozwój dziecka jest prawidłowa postawa ciała. Należy więc, wspierać i kierować aktywnością ruchową dziecka w wieku przedszkolnym w taki sposób, aby przeciwdziałać pogłębianiu się stwierdzonym przez specjalistów wadom w postawie ciała i wyrównywać odchylenia fizjologiczne.

Założeniem gimnastyki korekcyjnej jest korekcja istniejących wad i wyrabianie nawyku prawidłowej postawy. W ćwiczeniach korekcyjnych należy zwrócić uwagę na podnoszenie wydolności układu krążenia, oddechowego oraz regulacje procesów przemiany materii. Stosowanie określonych ćwiczeń uzależnione jest od rodzaju wad postawy.

Ćwiczenia korekcyjne dzielą się na podstawowe grupy:

  • ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha;
  • ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu;
  • ćwiczenia rozciągające mięśnie piersiowe;
  • ćwiczenia zwiększające ruchliwość odcinkowa kręgosłupa;
  • ćwiczenia zwiększające ruchliwość w stawach barkowych i biodrowych;
  • ćwiczenia przeciw płaskostopiu;
  • ćwiczenia oddechowe.

Zanim przystąpimy do ćwiczeń należy przygotować sobie miejsce, które powinno być przewietrzone o temperaturze nie niższej niż  pokojowa, można  ćwiczyć na dworze, jeśli  jest  ciepło. Ćwiczenia należy wykonywać  na macie, kocu, podłodze lub dywanie, najlepiej 3 – 4 razy w tygodniu. Przed ćwiczeniami należy przygotować strój gimnastyczny, tzn. krótkie spodenki, nie krępujące ruchów oraz bluzkę z krótkim rękawem. Ćwiczenia  należy wykonywać  w  obecności  rodziców  lub  opiekunów,  którzy  korygują  postawę dziecka i zapewniają bezpieczeństwo.

Objaśnienia skrótów i terminologii:

  • RR – ramiona
  • NN – nogi
  • N - noga
  • PW – pozycja wyjściowa
  • T – tułów
  • PN – prawa noga
  • LN – lewa noga

Poniżej przedstawiam przykładowe zestawy ćwiczeń korekcyjnych dostosowanych do poszczególnych wad.

Zestaw korekcyjnych ćwiczeń domowych przeciw skoliozie.
  1. Kilka kroków  marszu  w  wysokim  wspięciu  na  palcach,  kilka  kroków  swobodnego chodu. 
  2. Stanie z rękoma splecionymi na szyi, łokcie mocno odwiedzione w tył, głowa prosto, marsz na palcach.
  3. Stanie przodem w odległości około 12 cm od ściany, RR wyciągnięte w górę w przód, dłonie oparte o ścianę. Maksymalne wyciąganie RR w górę, dłonie oparte o ścianę, stopy cały czas w kontakcie z podłożem.
  4. W klęku podpartym (klęk, ręce oparte o podłoże) naprzemianstronny wznos R i N.
  5. Siad skrzyżny ręce na kolanach najlepiej z oparciem pleców, np. o ścianę – wznos RR przodem w górę – wdech, powrót RR na kolana – powolny wydech (wdech nosem, wydech buzią).
  6. Siad prosty podparty (nogi proste, ręce na podłodze za plecami) na wysokości kolan, z boku leży przedmiot, np. klocek - przenoszenie prostych NN ponad klockiem z jednej strony na drugą.
  7. Siad skrzyżny, dłonie  splecione  na  czubku  głowy,  łopatki  i  łokcie  ściągnięte  –  wypychanie głową dłoni do góry.
  8. Leżenie przodem (na brzuchu),  RR  ugięte  pod  czołem,  naprzemienne  unoszenie  prostych  NN  w górę.
  9. Leżenie tyłem (na plecach) RR proste wyciągnięte za głową przytrzymywane przez rodzica, NN ugięte  w  stawach  biodrowych  i  kolanowych – przechylanie NN w prawo i w lewo z dotknięciem podłogi.
  10. Leżenie przodem  na  kocyku  –  jazda  na  brzuchu  przez  odpychanie  się  dłońmi  od podłoża.
 Zestaw korekcyjnych ćwiczeń domowych przeciw płaskostopiu i stopom płasko - koślawym.
  1. Chodzenie na zmianę na palcach i na piętach.
  2. W staniu, ściąganie palcami chusteczki, raz lewą, raz prawa stopą.
  3. Chód z wysokim unoszeniem kolan i równoczesnym zginaniem palców (palce idą w kierunku podłogi).
  4. Leżenie tyłem (na plecach)  z  kolanami  rozchylonymi  na  zewnątrz,  stopy  zwrócone  podeszwowo  do siebie-„bicie brawa”.
  5. Zwijanie gazety palcami stóp.
  6. Rwanie gazety palcami stóp i wrzucanie podartych kawałków do pojemników.
  7. Leżenie tyłem (na plecach), toczenie piłki po ścianie stopami.
  8. W siadzie  skulnym (siad, nogi ugięte),  chwyt  piłki  stopami  skierowanymi  podeszwowo  do  siebie, przejście do leżenia tyłem i chwyt piłki w dłonie.
  9. W leżeniu tyłem – rowerek.
  10. Siad o NN ugiętych z kolanami rozchylonymi na zewnątrz, podeszwy stóp stykają się ze sobą,  dłonie  obejmują  grzbiety  stóp, rozchylanie  kolan  łokciami  na  zewnątrz  z niewielkim opadem T w przód.
Opracowała:  Joanna Karpińska